Dit artikel is van toepassing als u in Taalblobs werkt met een Taalblobs 2+ abonnement of een abonnement voor 5 leerlingen of meer.
Inleiding
Oefeningen kunnen op verschillende manieren worden aangeboden aan de leerlingen
- Via het adaptieve programma.
Hiervoor hoeft er niets ingesteld te worden, het programma wijst taken toe en aan de hand van de scores van de leerling worden deze taken steeds aangepast. - Via de knoppen "Oefenprogramma [groepsnaam]" of onder "eigen programma".
Hier kunt u handmatig oefeningen klaarzetten.
De knop "oefenprogramma [groepsnaam] ziet er zo uit:
In dit voorbeeld heet de groep Thuisgroep, in uw geval kan dit elke naam zijn die u aan de groep gegeven hebt.
Als "eigen programma" is aangezet voor een individuele leerling in een groep dan ziet u dat aan de schakelaar in de rij van de leerling. Dat ziet er als volgt uit:
Als dit niet aanstaat ziet de schakelaar er zo uit:
Het is goed om de logica van het programma te kennen als u werkt met het handmatig toewijzen van oefeningen.
- Handmatig ingestelde oefeningen hebben voorrang op oefeningen van het adaptieve programma.
Eerst worden de handmatig opgegeven oefeningen weergegeven. Als er nog ruimte is dan zal dat aangevuld worden met oefeningen van het adaptieve programma. - Handmatig ingestelde oefeningen verdwijnen pas als u ze weer verwijdert.
Als deze taken niet door uzelf gewijzigd worden kan het gebeuren dat een leerling aangeeft dat de oefeningen nooit veranderen. Kijk of er geen handmatig ingestelde oefeningen opgegeven staan bij het oefenprogramma voor de groep of bij de instellingen voor de leerling zelf. - De schakelaar onder "eigen programma" overschrijft alle instellingen van "oefenprogramma [groepsnaam]"
Dat betekent dus dat als de schakelaar bij de leerling op groen staat, alle oefeningen die bij de groene knop "Oefenprogramma" bovenin uw scherm genegeerd worden.
Oefeninstellingen
Tip: Bovenin uw scherm kunt u zien of u oefeningen aan het instellen bent voor de groep voor voor een specifieke leerling. Als u oefeninstellingen maakt voor een groep ziet de regel er zo uit:
Wanneer u het voor een specifieke leerling instelt is het pad als volgt:
In het scherm Oefeninstellingen kunt u verschillende zaken instellen.
1. Het aantal taken dat een leerling per dag kan doen
Hier zijn drie zaken die u in kunt stellen:
- Ondersteunende taken
Hier stelt u in hoeveel taken de groep per dag moet/mag doen. Standaard heeft de
groep 1 leestaak, 1 klanktaak en staan quizvragen uit. - Oefenfrequentie spelling
Hier stelt u in hoeveel spellingtaken de groep per dag moet/mag doen. Standaard staan hier 2 taken aangegeven. - Beloningstaken
De beloningstaak is een spelletje dat de leerling vrij mag doen om extra munten te winnen. Hier stelt u in wanneer het beloningsspel gespeeld mag worden. Standaard is dit nadat alle taken van de dag zijn afgerond. De leerlingen kunnen kiezen voor autoracen of bellen prikken.
2. Aangepaste oefentaken
Standaard worden alle woordgroepen voor de spelling automatisch door de computer uitgekozen. U kunt handmatig één of meerdere woordgroepen selecteren die u in plaats van het adaptieve programma wilt laten oefenen. Dit kunnen bijvoorbeeld woordgroepen zijn die overeen komen met de lesstof die momenteel in de klas wordt behandeld.
3. Wijze van splitsing en verbale ondersteuning
- Wijze van woordsplitsing
Hier kiest u de wijze van woordsplitsing. U kunt de Braamsmethode kiezen. Deze is klankgericht. U kunt ook kiezen voor de klassieke splitsing van woorden. - Verbale ondersteuning gt/cht woorden
Hier kunt u kiezen welke verbale ondersteuning de groep krijgt bij de gt/cht spellingregel.
Voorbeelden van instellingen
Een aantal zaken om rekening mee te houden als u handmatige opdrachten aanmaakt.
Individuele opdrachten overschrijven groepsopdrachten
Als u voor uw groep aangepaste taken hebt aangemaakt én voor een leerling aangepaste taken hebt gemaakt, dan gelden de individuele taken die voor de leerling zijn aangemaakt. Als u een wijziging maakt in de taken bij de groep, dan blijven de taken voor de individuele leerling staan. De groepsopdrachten worden voor deze leerling niet zichtbaar.
Aantal oefeningen
Het aantal dat u aangeeft onder het kopje Ondersteunende taken en Oefenfrequentie spelling moet hoger of gelijk zijn aan het aantal aangepaste lees-, klank- en spellingtaken.
Voorbeeld 1: U hebt aangegeven dat de leerling 2 leestaken moet doen per dag. U voegt 5 leestaken toe onder de aangepaste lees- en spellingtaken. Het resultaat is dan dat de leerling altijd de eerste twee taken aangeboden krijgt.
Voorbeeld 2: U hebt aangegeven dat de leerling 3 leestaken moet doen per dag. U voegt 3 leestaken toe onder de aangepaste lees- en spellingtaken. Het resultaat is dan dat de leerling altijd de taken aangeboden krijgt die u heeft opgegeven.
Voorbeeld 3: U hebt aangegeven dat de leerling 3 leestaken moet doen per dag. U voegt 2 leestaken toe onder de aangepaste lees- en spellingtaken. Het resultaat is dan dat de leerling altijd de 2 taken aangeboden krijgt die u heeft opgegeven + een door het systeem aangeboden taak op basis van het adaptieve programma.
Opmerkingen
0 opmerkingen
Artikel is gesloten voor opmerkingen.