Als je één of meerdere groepen hebt aangemaakt kun je deze beheren. Dit doe je door op een groep te klikken. Je hebt hier de volgende beheeropties:
- Wachtwoorden groep weergeven
- Voortgang groep bekijken
- Oefenprogramma voor de groep instellen
Verder heb je (in het blauw rechts) de opties:
- Actie
Hiermee kun je leerlingen verplaatsen naar andere groepen
- Nieuwe leerlingen
Hiermee kun je nieuwe leerlingen aanmaken of leerlingen importeren.
Oefenprogramma groep instellen
In dit scherm kun je voor de hele groep specifieke oefeningen klaarzetten. Dit is handig als je klassikaal iets behandeld hebt en er alle leerlingen mee wilt laten oefenen.
Dit scherm is hetzelfde als het scherm “Oefeninstellingen” per leerling. In dit scherm heb je de volgende onderdelen:
- Ondersteunende taken
Hier stel je in hoeveel taken de groep per dag moet/mag doen. Standaard heeft de groep 1 leestaak, 1 klanktaak en staan quizvragen uit.
- Oefenfrequentie spelling
Hier stel je in hoeveel spellingtaken de groep per dag moet/mag doen. Standaard staan hier 2 taken aangegeven.
- Beloningstaken
De beloningstaak is een spelletje dat de leerling vrij mag doen om extra munten te winnen. Hier stel je in wanneer het beloningsspel gespeeld mag worden. Standaard is dit nadat alle taken van de dag zijn afgerond. De leerlingen kunnen kiezen voor autoracen of bellen prikken
- Aangepaste oefentaken
Standaard worden alle woordgroepen voor de spelling automatisch door de computer uitgekozen. Je kunt handmatig één of meerdere woordgroepen selecteren die je in plaats van het adaptieve programma wilt laten oefenen. Dit kunnen bijvoorbeeld woordgroepen zijn die overeen komen met de lesstof die momenteel in de klas wordt behandeld.
- Wijze van woordsplitsing
Hier kies je de wijze van woordsplitsing. Je kunt de Braams methode kiezen. Deze is klankgericht. Je kunt ook kiezen voor de klassieke splitsing van woorden. Deze is op basis van lettergreep. *
- Verbale ondersteuning gt/cht woorden
Hier kun je kiezen welke verbale ondersteuning de groep krijgt bij de gt/cht spellingregel.
* Omdat veel spellingregels van de Nederlandse taal worden toegepast op de laatste klank van een woord of klankgroep, worden in de methode de langere woorden ‘gesplitst’. Dit is iets anders dan het verdelen in lettergrepen. De woorddelen die zo ontstaan worden ‘klankvoeten’ genoemd. Is de laatste klank (dat wat je hoort) van een klankvoet een ‘korte klank’ of ‘lange klank’ dan volgt daarop een eenduidige spellingregel. Die laatste klank van een klankvoet wordt ‘klankteen’ genoemd.
De methode die Braams hanteert, komt niet in alle opzichten overeen met de verschillende methodes voor spelling die in het basisonderwijs worden gebruikt. Maar het uiteindelijke doel is hetzelfde: het leren van de correcte spelling van de Nederlandse taal.
Opmerkingen
0 opmerkingen
Artikel is gesloten voor opmerkingen.