In Rekenblobs kunt u uitgebreide rapportages vinden van de voortgang van de kinderen die Rekenblobs gebruiken. U vindt hier de resultaten van de oefeningen die ze gemaakt hebben maar ook de voortgang in het programma en de voortgang binnen de SLO leerdoelen. In de video laten we u zien hoe u deze schermen kunt bekijken en hoe u daar een uitgebreide rapportage van kunt maken.
Algemene voortgang leerling bekijken
Door op de naam van de leerling te klikken kunt u de voortgang bekijken die de leerling maakt. De voortgang is uitgebreid te volgen. In de zwarte balk kunt u per rekenmodule de voortgang gedetailleerd inzien, in het eerste scherm ziet u een algemeen overzicht. In dit scherm krijgt u een overzicht te zien met de volgende informatie:
Voortgang
In deze grafiek ziet u de voortgang voor elk rekenonderdeel dat de leerling gedaan heeft. U kunt de voortgang bekijken op weekniveau, op maandniveau en op jaarniveau.
Tip: Klik op de gekleurde vakjes boven de grafiek om lijnen in de grafiek aan of uit te zetten.
Oefenfrequentie
Hier ziet u het aantal taken dat de leerling gemaakt heeft. In het jaaroverzicht ziet u het aantal taken per maand, in het maandoverzicht het aantal taken per week en als u klikt op de knop ‘Week’ voor het weekoverzicht ziet u het aantal taken per dag.
Spelvoorkeur
Dit is een diagram die u de spelvoorkeur van de leerling laat zien. Zo kunt u zien welke spelletjes de leerling graag speelt. Deze informatie kan nuttig zijn als u een programma gaat maken en specifieke spellen juist wel of niet bij een opdracht wilt betrekken.
Oefengeschiedenis
Het laatste onderdeel in dit scherm laat u de oefengeschiedenis zien. U ziet elke oefening die gemaakt is en wanneer een toets is gemaakt.* Door op een oefening te klikken kunt u snel de resultaten bekijken. U ziet in dit voorbeeld de aangeboden som, of deze goed of fout gemaakt is en hoe snel het antwoord is gegeven.
De groene en rode som geven aan of de leerling de som goed of fout heeft gemaakt.
Als de tijd met een groene achtergrond wordt gegeven betekent dit dat de leerling dit snel gedaan heeft. Een oranje achtergrond betekent dat de leerling te langzaam is geweest. Bij een fout antwoord is de tijd grijs. U ziet wel hoe lang de leerling over het antwoord gedaan heeft, maar omdat de uitkomst fout was is er geen waardering of het antwoord snel of langzaam gegeven.
* De resultaten van de toets ziet u niet in het algemene overzicht, maar bij de specifieke rekenmodule waar de toets bij hoort. Klik op de naam van de rekenmodule in de zwarte balk bovenin.
Gedetailleerde voortgang leerling bekijken
U kunt per rekenonderdeel heel gedetailleerd de voortgang volgen. Bovenin het overzicht ziet u een zwarte balk met alle rekenmodules.
Daarna kunt u voor subonderdelen kiezen. In dit voorbeeld gaan we uit van Plus & Min, maar dit gaat uiteraard ook op voor bijvoorbeeld Getalbegrip. Klik eerst op de module in de zwarte balk, daarna kiest u het subonderdeel dat u wilt zien aan de linkerkant in het scherm:
Voortgang subonderdeel
Dit is eenzelfde grafiek als bij het algemene overzicht. Hier ziet u de voortgang van het specifieke subonderdeel dat u gekozen heeft.
Voortgang per tussendoel
De voortgang wordt ook uitgesplist op de tussendoelen zoals opgesteld door de Stichting Leerplanontwikkeling (SLO). U ziet hier in hoeverre het gehaald is.
Toetsresultaten per SLO tussendoel
Dit is het eerste overzicht met toetsresultaten. Bij een (instap)toets moet een leerling een aantal modules door, afgebeeld als schatkisten, hier ziet u de algemene resultaten voor deze toetsen. Het percentage geeft aan in hoeverre de leerling het SLO tussendoel beheerst.
Actuele status oefenprogramma
Dit is een overzicht van alle oefentaken voor dit subonderdeel. U ziet in hoeverre de leerling deze taken beheerst qua nauwkeurigheid en snelheid.
Oefengeschiedenis
Dit is hetzelfde overzicht als bij het scherm met de algemene voortgang. In dit geval is het volledig toegespitst op het subonderdeel dat u gekozen heeft. U kunt hier goed zien wat het niveau van de leerling is voor dit subonderdeel en welke rekenstrategie de leerling beter afgaat.
Aangeboden toetssommen
Dit is een gedetailleerd overzicht van de sommen die gemaakt zijn. U ziet hier per SLO-tussendoel de toetssommen die zijn aangeboden en welke antwoorden goed en fout zijn ingevoerd. Het overzicht gebruikt de zelfde kleur en betekenis als bij het oefenoverzicht.
Uitgebreide rapportages maken
Een belangrijk onderdeel van Rekenblobs is het maken van rapportages. U kunt uitgebreid rapportages maken waarin de voortgang inzichtelijk wordt gemaakt. Rekenblobs maakt ook een uitgebreid handelingsplan met korte- en lange termijn doelen. U maakt een rapportage door in het voortgangsoverzicht te klikken op de groene knop Print Rapportage
Er verschijnt een pop-up waarin u een aantal keuzes kunt maken
Selecteer rekenonderdelen
Hier kunt u (sub)onderdelen aan- en uitvinken. Als u niet alle onderdelen in de rapportage wilt kunt u hier ervoor kiezen om zaken uit te vinken. Als u alle onderdelen aangevinkt hebt die u in de rapportage wilt klikt u op Volgende.
Selecteer periode
In dit scherm kiest u de periode die u in de rapportage mee wilt nemen. U kunt alle resultaten sinds de instaptoets meenemen of een specifieke periode kiezen. Als u de periode gekozen heeft die u in de rapportage mee wilt nemen kiest u voor Volgende.
Opties voor afdrukken
Vink hier de onderdelen aan die u mee wilt nemen in de rapportage. Standaard staat alles aangevinkt. Als u onderdelen niet mee wilt nemen in het uiteindelijke rapport, vink deze onderdelen dan uit. Klik daarna op Print rapportage
Er wordt nu een uitgebreid bestand gemaakt. U kunt dit document afdrukken of opslaan als PDF. U vindt een voorbeeld van het rapport in de bijlage van deze pagina.
Let op: de gegevens in de bijlage zijn fictief en zijn bedoeld om u een indruk te geven van een uiteindelijk rapport zoals dat bij uw leerling gemaakt kan worden.
Opmerkingen
0 opmerkingen
Artikel is gesloten voor opmerkingen.