In Rekenblobs kun je uitgebreide rapportages vinden van de voortgang van de kinderen die Rekenblobs gebruiken. Je vindt hier de resultaten van de oefeningen die ze gemaakt hebben maar ook de voortgang in het programma en de voortgang binnen de SLO leerdoelen. In de video laten we je zien hoe je deze schermen kunt bekijken en hoe je daar een uitgebreide rapportage van kunt maken.
Algemene voortgang leerling bekijken
Door op de naam van de leerling te klikken kun je de voortgang bekijken die de leerling maakt. De voortgang is uitgebreid te volgen. In de zwarte balk kun je per rekenmodule de voortgang gedetailleerd inzien, in het eerste scherm zie je een algemeen overzicht. In dit scherm krijg je een overzicht te zien met de volgende informatie:
Voortgang
In deze grafiek zie je de voortgang voor elk rekenonderdeel dat de leerling gedaan heeft. Je kunt de voortgang bekijken op weekniveau, op maandniveau en op jaarniveau.
Tip: Klik op de gekleurde vakjes boven de grafiek om lijnen in de grafiek aan of uit te zetten.
Oefenfrequentie
Hier zie je het aantal taken dat de leerling gemaakt heeft. In het jaaroverzicht zie je het aantal taken per maand, in het maandoverzicht het aantal taken per week en als je klikt op de knop ‘Week’ voor het weekoverzicht zie je het aantal taken per dag.
Spelvoorkeur
Dit is een diagram die jou de spelvoorkeur van de leerling laat zien. Zo kun je zien welke spelletjes de leerling graag speelt. Deze informatie kan nuttig zijn als je een programma gaat maken en specifieke spellen juist wel of niet bij een opdracht wilt betrekken.
Oefengeschiedenis
Het laatste onderdeel in dit scherm laat je de oefengeschiedenis zien. Je ziet elke oefening die gemaakt is en wanneer een toets is gemaakt.* Door op een oefening te klikken kun je snel de resultaten bekijken.
Je ziet in dit voorbeeld de aangeboden som, of deze goed of fout gemaakt is en hoe snel het antwoord is gegeven.
De groene en rode som geven aan of de leerling de som goed of fout heeft gemaakt.
Als de tijd met een groene achtergrond wordt gegeven betekent dit dat de leerling dit snel gedaan heeft. Een oranje achtergrond betekent dat de leerling te langzaam is geweest. Bij een fout antwoord is de tijd grijs. Je ziet wel hoe lang de leerling over het antwoord gedaan heeft, maar omdat de uitkomst fout was is er geen waardering of het antwoord snel of langzaam gegeven.
* De resultaten van de toets zie je niet in het algemene overzicht, maar bij de specifieke rekenmodule waar de toets bij hoort. Klik op de naam van de rekenmodule in de zwarte balk bovenin.
Gedetailleerde voortgang leerling bekijken
Je kunt per rekenonderdeel heel gedetailleerd de voortgang volgen. Bovenin het overzicht zie je een zwarte balk met alle rekenmodules.
Daarna kun je voor subonderdelen kiezen. In dit voorbeeld gaan we uit van Plus & Min, maar dit gaat uiteraard ook op voor bijvoorbeeld Getalbegrip. Klik eerst op de module in de zwarte balk, daarna kies je het subonderdeel dat je wilt zien aan de linkerkant in het scherm:
Voortgang subonderdeel
Dit is eenzelfde grafiek als bij het algemene overzicht. Hier zie je de voortgang van het specifieke subonderdeel dat je gekozen hebt.
Voortgang per tussendoel
De voortgang wordt ook uitgesplist op de tussendoelen zoals opgesteld door de Stichting Leerplanontwikkeling (SLO). Je ziet hier in hoeverre het gehaald is.
Toetsresultaten per SLO tussendoel
Dit is het eerste overzicht met toetsresultaten. Bij een (instap)toets moet een leerling een aantal modules door, afgebeeld als schatkisten, hier zie je de algemene resultaten voor deze toetsen. Het percentage geeft aan in hoeverre de leerling het SLO tussendoel beheerst.
Actuele status oefenprogramma
Dit is een overzicht van alle oefentaken voor dit subonderdeel. Je ziet in hoeverre de leerling deze taken beheerst qua nauwkeurigheid en snelheid.
Oefengeschiedenis
Dit is hetzelfde overzicht als bij het scherm met de algemene voortgang. In dit geval is het volledig toegespitst op het subonderdeel dat je gekozen heeft. Je kunt hier goed zien wat het niveau van de leerling is voor dit subonderdeel en welke rekenstrategie de leerling beter afgaat.
Aangeboden toets sommen
Dit is een gedetailleerd overzicht van de sommen die gemaakt zijn. Je ziet hier per SLO-tussendoel de toets sommen die zijn aangeboden en welke antwoorden goed en fout zijn ingevoerd. Het overzicht gebruikt de zelfde kleur en betekenis als bij het oefenoverzicht.
Uitgebreide rapportages maken
Een belangrijk onderdeel van Rekenblobs is het maken van rapportages. Je kunt uitgebreid rapportages maken waarin de voortgang inzichtelijk wordt gemaakt. Rekenblobs maakt ook een uitgebreid handelingsplan met korte- en lange termijn doelen. Je maakt een rapportage door in het voortgangsoverzicht te klikken op de groene knop Print Rapportage
Er verschijnt een pop-up waarin je een aantal keuzes kunt maken
Selecteer rekenonderdelen
Hier kun je (sub)onderdelen aan- en uitvinken. Als je niet alle onderdelen in de rapportage wilt kun je hier ervoor kiezen om zaken uit te vinken. Als je alle onderdelen aangevinkt hebt die je in de rapportage wilt klik je op Volgende.
Selecteer periode
In dit scherm kies je de periode die je in de rapportage mee wilt nemen. Je kunt alle resultaten sinds de instaptoets meenemen of een specifieke periode kiezen. Als je de periode gekozen hebt die je in de rapportage mee wilt nemen kies je voor Volgende.
Opties voor afdrukken
Vink hier de onderdelen aan die je mee wilt nemen in de rapportage. Standaard staat alles aangevinkt. Als je onderdelen niet mee wilt nemen in het uiteindelijke rapport, vink deze onderdelen dan uit. Klik daarna op Print rapportage
Er wordt nu een uitgebreid bestand gemaakt. Je kunt dit document afdrukken of opslaan als PDF. Je vindt een voorbeeld van het rapport in de bijlage van deze pagina.
Let op: de gegevens in de bijlage zijn fictief en zijn bedoeld om je een indruk te geven van een uiteindelijk rapport zoals dat bij de leerling gemaakt kan worden.
Opmerkingen
0 opmerkingen
Artikel is gesloten voor opmerkingen.