Bij het onderdeel groepsbeheer hebben we het scherm behandeld om voor een groep opdrachten handmatig aan te maken. Je kunt dit ook voor een individuele leerling doen. Dit is bijna hetzelfde als voor de groep.
In dit artikel laten we zien hoe je een oefenprogramma voor individuele leerlingen kunt maken en geven we een aantal tips om op te letten.
Als je klikt op de schakelaar onder het kopje eigen programma kom je direct in het scherm Oefeninstellingen voor de leerling. In dit scherm heb je de volgende onderdelen:
- Ondersteunende taken
Hier stel je in hoeveel taken de leerling per dag moet/mag doen. Standaard heeft de leerling 1 leestaak, 1 klanktaak en staan quizvragen uit. Zie bijlage 1 voor de uitwerking van alle taken die beschikbaar zijn.
In bijlage 2 vind je een overzicht van de spelletjes.
- Oefenfrequentie spelling
Hier stel je in hoeveel spellingtaken de leerling per dag moet/mag doen. Standaard staan hier 2 taken aangegeven. In Bijlage 1 zie je alle taken die beschikbaar zijn.
- Beloningstaken
De beloningstaak is een spelletje dat de leerling vrij mag doen om extra munten te winnen. Hier stel je in wanneer het beloningsspel gespeeld mag worden. Standaard is dit nadat alle taken van de dag zijn afgerond. De leerlingen kunnen kiezen voor autoracen of bellen prikken
- Aangepaste oefentaken
Standaard worden alle woordgroepen voor de spelling automatisch door de computer uitgekozen. Je kunt handmatig één of meerdere woordgroepen selecteren die je in plaats van het adaptieve programma wilt laten oefenen. Dit kunnen bijvoorbeeld woordgroepen zijn die overeen komen met de lesstof die momenteel in de klas wordt behandeld.
- Wijze van woordsplitsing
Hier kies je de wijze van woordsplitsing. Je kunt de Braams methode kiezen. Deze is klankgericht. Je kunt ook kiezen voor de klassieke splitsing van woorden. Deze is op basis van lettergreep. *
- Verbale ondersteuning gt/cht woorden
Hier kun je kiezen welke verbale ondersteuning de groep krijgt bij de gt/cht spellingregel.
* Omdat veel spellingregels van de Nederlandse taal worden toegepast op de laatste klank van een woord of klankgroep, worden in de methode de langere woorden ‘gesplitst’. Dit is iets anders dan het verdelen in lettergrepen. De woorddelen die zo ontstaan worden ‘klankvoeten’ genoemd. Is de laatste klank (dat wat je hoort) van een klankvoet een ‘korte klank’ of ‘lange klank’ dan volgt daarop een eenduidige spellingregel. Die laatste klank van een klankvoet wordt ‘klankteen’ genoemd.
De methode die Braams hanteert, komt niet in alle opzichten overeen met de verschillende methodes voor spelling die in het basisonderwijs worden gebruikt. Maar het uiteindelijke doel is hetzelfde: het leren van de correcte spelling van de Nederlandse taal.
Een aantal zaken om rekening mee te houden
Individuele opdrachten overschrijven groepsopdrachten
Als je voor de groep aangepaste taken hebt aangemaakt én voor één leerling aangepaste taken hebt gemaakt, dan gelden de taken die voor de leerling zijn aangemaakt. Als je een wijziging maakt in de taken bij de groep, dan blijven de taken voor de individuele leerling staan. De groepsopdrachten worden voor deze leerling niet zichtbaar.
Aantal oefeningen
Het aantal dat je aangeeft onder het kopje Ondersteunende taken en Oefenfrequentie spelling moet hoger of gelijk zijn aan het aantal aangepaste lees-, klank- en spellingtaken.
Voorbeeld 1: Je hebt aangegeven dat de leerling 2 leestaken moet doen per dag. Je voegt 5 leestaken toe onder de aangepaste lees- en spellingtaken. Het resultaat is dan dat de leerling altijd de eerste twee taken aangeboden krijgt.
Voorbeeld 2: Je hebt aangegeven dat de leerling 3 leestaken moet doen per dag. Je voegt 3 leestaken toe onder de aangepaste lees- en spellingtaken. Het resultaat is dan dat de leerling altijd de taken aangeboden krijgt die je hebt opgegeven.
Voorbeeld 3: Je hebt aangegeven dat de leerling 3 leestaken moet doen per dag. Je voegt 2 leestaken toe onder de aangepaste lees- en spellingtaken. Het resultaat is dan dat de leerling altijd de 2 taken aangeboden krijgt die jij hebt opgegeven + een door het systeem aangeboden taak op basis van het adaptieve programma.
Opmerkingen
0 opmerkingen
Artikel is gesloten voor opmerkingen.