Taalblobs op zorgniveau 3!
De handleiding van het zorgtraject is onderaan het artikel te vinden.
Taalblobs kent een nieuwe uitbreiding: het zorgtraject. Een upgrade waarmee het programma perfect inzetbaar is voor zorgniveau 3. Voor de leerling blijft Taalblobs het fijne motiverende programma waarmee spelenderwijs geoefend wordt met spelling. Voor docent/begeleider biedt het de mogelijkheid om gemakkelijk een maatwerktraject op te stellen met bijbehorend handelingsplan. De resultaten en de voortgang worden gedetailleerd weergegeven en de bijbehorende verslaglegging kan eenvoudig worden samengesteld.
Modules
Het zorgtraject twee modules. Er is een module “Preventieprogramma Letterkennis”. Deze module is uitermate geschikt voor leerlingen die moeite hebben met de klanktekenkoppeling. Daarnaast is er de module “Basisspelling en woorden lezen”. Deze module is gericht op leerlingen van (midden) groep 3 t/m 8, die op het gebied van spelling een grote achterstand laten zien.
Bij zowel het Preventieprogramma als bij Basisspelling worden de volgende stappen gevolgd:
- Afname van aanvangstoets (optioneel)
- Handelingsplan opstellen en leerdoelen selecteren
- Oefenfase: uitvoer van het handelingsplan
- Evaluatie door afname van eindtoets
- Afdrukken rapportage
Deze verschillende stappen worden hieronder toegelicht.
Start een zorgtraject
De eerste stap voor het starten van een zorgtraject is hetzelfde als het starten van een groepsprogramma of eigen programma in Taalblobs.
In het groepsoverzicht zie je 3 knoppen staan:
Door op de knop “Zorgtraject” te klikken kun je kiezen welke module je start: Preventieprogramma Letterkennis of Basisspelling en Woorden lezen.
Aanvangstoets
Het zorgtraject start met het bepalen van de leerdoelen. Dat kan worden gedaan met de aanvangstoets. Er kan worden ingesteld welke onderdelen van de toets worden afgenomen. Taalblobs verwerkt vervolgens de toetsresultaten en voert daarbij een analyse van de spelfouten uit. Op basis van deze foutenanalyse worden de leerdoelen van het zorgtraject gekozen. Deze leerdoelen worden ook opgenomen in het handelingsplan.
De aanvangstoets is geen verplicht onderdeel. Als de leerproblemen al in kaart zijn gebracht, bijvoorbeeld vanuit Cito of andere toetsen, dan is het mogelijk om handmatig leerdoelen te selecteren zonder de toetsafname.
Handelingsplan opstellen
Binnen het handelingsplan kunnen de exacte leerdoelen worden bepaald. Daarnaast is het mogelijk om zaken als de duur van het zorgtraject, oefenfrequentie en aantal oefentaken te bepalen.
Oefenfase
Tijdens de oefenfase gaat de leerling aan de slag met de geselecteerde leerdoelen. Dagelijks staat een nieuwe takenlijst klaar in Taalblobs. De manier waarop de leerling oefent verandert niet. De leerling gaat spelenderwijs aan de slag met de leerdoelen. De duur van de oefenperiode van het zorgtraject staat vastgelegd in het handelingsplan.
Evaluatie en rapportage
Als de oefenperiode is doorlopen, is het mogelijk ter evaluatie een eindtoets af te nemen om de voortgang per leerdoel in kaart te brengen. Verder is het mogelijk om de verslaglegging van het handelingsplan naar wens aan te vullen. Het handelingsplan kan worden afgedrukt zodat het kan worden meegenomen in de rapportage van het LVS. Afhankelijk van de resultaten van de afsluitende toets kan worden besloten om de leerling weer te laten oefenen met het reguliere oefenprogramma van Taalblobs. Ook bestaat de mogelijkheid om direct vanuit de eindtoets een nieuw handelingsplan op te stellen en daarin opnieuw een aantal leerdoelen te selecteren.
Opmerkingen
0 opmerkingen
Artikel is gesloten voor opmerkingen.